پزشكي زنان پزشكي زنان .

پزشكي زنان

طرفداران كاشت مو

كلينيك كاشت مو

 

كلينيك كاشت مو آريا سعي در پوشش نياز هاي رو به افزايش افرادي است كه با مشكل ريزش مو و كچلي مواجه هستند

 

كلينيك تخصصي كاشت مو ، پوست و زيبايي در تهران در فضايي آرام و مناسب پذيراي بيماران و ميهماناني است

 

مشاوره كاشت و ترميم مو

 

تمام مراجعه كنندگان محترم قبل از شروع مراحل درمان، تحت مشاوره پزشكان و متخصصين اين مركز قرار مي گيرند

 

 

 

خدمات كاشت مو درمانگاه تخصصي آريا 

اين درمانگاه با همـكاري مجـموعه پزشكان و متـخصـصان حـاذق پـوسـت و مو داراي بـورد تـخـصصـي پيوند مو و عـضـو انجمن متخصصين پوست ايران ، كه ساليان متمادي در حوزه پوسـت، ليزر ، جـوانسـازي و زيبـايي و كاشت مو فعـاليت مي نمـايند ، آماده ارائه خدمات تخصصي پزشكي به مراجعين محترم ميباشد.

 

 

كاشت مو به روش BHT يكي از روش هايي است كه نياز به دقت و ظرافت دارد زيرا در مواقع لزوم و ضروري از اين روش كاشت مو استفاده ميكنند.براي كاشت مو با اين روش متخصصان كلينيك زيبايي آريا آماده هستند.


در اين روش كاشت مو ، واحدهاي فوليكولي را با استفاده از يك پانج خيلي ريز يكي يكي برداشته و در محل دريافت مي كارند. اين روش كاشت مو معمولا براي افرادي انجام مي شود كه داراي بانك موي مناسب باشند


كاشت مو به روش FUT است كه امروزه با توجه به اهميت زيبايي طرفداران بسيار زيادي را در بين افرادي كه از طاسي يا ريزش موي خود رنج مي برند پيدا كرده است.


در موارد نادري، كاشت مو با روش فوق تركيبي در دو جلسه انجام مي‏شود. در اين روش ابتدا روش FUT صورت مي‏گيرد و سپس فرايند FIT شروع مي‏شود. بنابراين پزشك مي‏تواند 2 تا 3 برابر آنچه كه تا به حال امكان پذير بوده است


در روش كاشت مو تركيبي در واقع از دو روش fut و fit براي كاشت مو استفاده مي شود و اين روش مي تواند كمبودهايي را كه در استفاده از روش هاي fit و fut به طور جداگانه براي طاسي هاي وسيع وجود دارد جبران نمايد


 

اين تكنيك برتر كاشت مو روش sut اس يو تي ديگر همانند روش هاي رايج و سنتي نيازي به برش و جراحي و بجا ماندن اسكار و يا درد و تحمل زمان طولاني دوره نقاهت وغيره… وجود ندارد


 شايد شما هم نياز به مشاوره داشته باشد ! 

 

تهران – خيابان پاسداران – خيابان گلستان دوم – تقاطع پايدارفرد – پلاك 85 – طبقه دوم

021-71791

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۵:۴۶:۵۳ توسط:faezeh موضوع:

شناخت دارو

دارو (به انگليسي: Drug) در دانش پزشكي به هر ماده‌اي كه براي درمان، تسكين علائم، تشخيص بيماري يا پيشگيري از آن به كار رود و بر ساختار يا كاركرد ارگانيسم زنده اثر گذارد و پس از ورود به بدن عملكرد بدن را تصحيح كند، گفته مي‌شود.
خريد مگناركس
دارو ممكن است منشأ طبيعي (گياهي يا حيواني) داشته باشد يا اينكه به طور مصنوعي تهيه شود. داروهاي شيميايي معمولاً در آزمايشگاه و به دست پزشكان يا دارو سازان كشف شده و پس از تحقيقات كافي و تأييد مراجع رسمي در كارخانه‌هاي داروسازي توليد مي‌گردند.

مصرف دارو ممكن است به صورت خوراكي (قرص و شربت)، ماليدني (پماد و قطره)، استنشاقي (از راه تنفس) يا تزريقي (آمپول) باشد. به محل فروش دارو داروخانه گفته مي‌شود. داروها به چهار صورت معدني، حيواني، گياهي يا شيميايي وجود دارند.
خريد سياليس
همچنين مي‌توان داروها را به دو بخش مجاز و غيرمجاز (مانند برخي مخدرها) طبقه‌بندي كرد.

داروها اصولاً بايد در شرايط ويژه‌اي نگهداري شوند و تاريخ مصرف مشخصي دارند. نحوه مصرف دارو و چنده‌گذاري (دوز مصرفي) آن در نسخه پزشك معالج مشخص مي‌شود. برخي داروهاي ساختني كه به آنها داروهاي جالينوسي نيز گفته مي‌شود در داروخانه با نسخه پزشك و از تركيب چند ماده دارويي ساخته مي‌شود
قرص سياليس
در حالت كلي، يك دارو ماده‌اي است كه به وسيلهٔ واكنش‌هاي شيميايي خود، تغييراتي در كاركرد زيستي ايجاد مي‌كند. عمدتاً مولكول دارو با يك مولكول خاص در سيستم زيستي كه نقش مشخصي بازي مي‌كند برهم‌كنش دارد. به اين مولكول گيرنده يا ريسپتور مي‌گويند. در موارد اندكي داروها به عنوان دشمن شيميايي معروف هستند كه ممكن است با ديگر داروها واكنش دهند، در موارد ديگري مثل عوامل اسمزي داروها به طور انحصاري با مولكولهاي آب واكنش مي‌دهند. داروها ممكن است درون بدن توليد شوند همانند هورمونها يا شيميايي بوده و درون بدن توليد نشوند. سموم نيز دارو محسوب مي‌شوند. مواد سمي مي‌توانند به وسيله موجودات زنده از قبيل گياهان و جانوران ساخته شوند يا همانند آرسنيك و كادميوم داراي ريشهٔ معدني باشند. از آنجا كه واكنش دارو با گيرندهٔ آن شيميايي است، يك مولكول دارو بايد شكل، اندازه، تركيب اتمي و بار الكتريكي مناسب داشته باشد
يك دارو معمولاً داراي نقطهٔ دريافت متفاوتي نسبت به جايگاه عمل خود است. مثلاً قرصهايي كه براي درمان سردرد به كار مي‌روند، اگرچه از طريق دهان دريافت مي‌شوند اما جايگاه عمل آنها مغز است؛ بنابراين يك داروي پذيرفته و عملي شده، دارويي است كه اولاً خواص لازم براي انتقال از سايت ورودي به جايگاه عمل منظور را داشته باشد و ثانياً در زمان معقول از بدن دفع شود. البته برخي داروها مانند داروهاي موضعي پوستي و افشانه‌هاي تنفسي مكان اثر نزديك به محل دريافت دارند.
خريد لارجرباكس
داروها مي‌توانند در شرايط استاندارد دما و فشار يا (STP) در سه حالت گاز مثل نيتروزاكسيد، مايع مثل ليدوكايين و جامد مثل آسپرين موجود باشند. اين شرايط تعيين كنندهٔ نحوهٔ ورود و دريافت آنها در بدن انسان است. براي مثال برخي داروهاي مايع به راحتي در دماي اتاق تبخير مي‌شوند و مي‌توانند به همان شكل تنفس شوند همانند (هالوتان). طبقات گوناگون داروهاي آلي در داروشناسي و داروسازي مورد بررسي قرار مي‌گيرند. بسياري از داروها بازها و اسيدهاي ضعيف هستند. اين داروها به وسيلهٔ خود بدن هدايت مي‌شوند. زيرا تفاوت pH در اجزاي مختلف ممكن است درجه يونش اين قبيل داروها را تغيير دهد.
قرص مگناركس
يكي از شايعترين انواع مسمويت مربوط به مسموميت دارويي است در جهان خواب‌آورها، مسكن‌ها و داروهاي ضدافسردگي كه سيستم اعصاب مركزي را تحت تأثير قرار مي‌دهد در زمره مهمترين داروهاي مسوميت آفرين قرار دارند. در ايران نيز داروها، نخستين عامل مسموميت در كشور به شمار مي‌روند. مسكن‌هاي غيرمخدر، تب برها و داروهاي ضد رماتيسمي، اولين دسته داروهاي ايجاد كننده مسموميت در ايران هستند و پس از آن داروهاي دسته اعصاب و روان مانند داروهاي خواب‌آور و ضد صرع قرار دارند
در طب سنتي گفته شده كه غذا موجب رشد و نموي بدن است در حالي كه دارو اين گونه نيست؛ و دارو بر خلاف غذا، بر مزاج و كيفيت بدن اثر مي‌گذارد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۰۴:۱۴ توسط:faezeh موضوع:

توصيه هاي بهداشتي در دوران قاعدگي

به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگي توجه به بهداشت فردي در اين دوران بسيار ضروري است و عدم رعايت بهداشت ممكن است باعث ايجاد عفونت و عوارضي مانند نازايي در آينده گردد. براي رعايت بهداشت در اين دوران رعايت چند نكته ضروري است، براي آگاهي بيشتر، خواندن اين مطلب را به شما توصيه مي كنم.

 

خانم ها در دوران قاعدگي يا يك هفته قبل، دچار تغييرات روحي نظير: بدخلقي ، خواب آلودگي و بي حوصلگي و دردهاي فيزيكي؛ سردرد، احساس خستگي ، حالت تهوع يا استفراغ ، احساس افسردگي و درد در قسمت زير شكم ، كمر و پاها را دارند.

بيشترين ميزان درد با شروع قاعدگي يا قبل از آن همراه است و هنگاميكه جريان خون به طور عادي آغاز گرديد از شدت درد كم مي شود. اين اختلالات در اشخاص مختلف، متفاوت است.

 

● توصيه هاي بهداشتي در دوران قاعدگي

۱-هميشه پيشگيري راحت تر از درمان است با علم به اين مسئله يكي از سندروم هايي كه افراد به آن مبتلا مي شون سندرم شوك توكسيك در دوران قاعدگي است كه روز ۳ يا ۴ قاعدگي مي شود و تب بالا نشانه آن مي باشد عامل عمده آن استفاده از تامپون به جاي نوار بهداشتي است كه سبب زخم هايي مي شود براي جلوگيري از اين مشكل بهتر است از نوارهاي بهداشتي مناسب استفاده شود.

نوارهاي بهداشتي مورد استفاده بايد نرم و داراي لطافت لايه خارجي بوده و قادر به حفظ شكل در طول مصرف و جلوگيري از ايجاد بوي نا مطبوع باشند. بنابراين از تامپون، نوارهاي بهداشتي و دستمال توالت معطر استفاده نكنيد. از نوار بهداشتي استاندارد يا پارچه ي تميز استفاده كنيد.

 

۲ نوارها هر سه تا چهار ساعت عوض شود. از آنجايي كه خون قاعدگي بوي نا مطبوعي دارد، بنابراين تعويض به موقع نوار بهداشتي در اين دوران توصيه مي گردد. نوار استفاده شده را در داخل كاغذ باطله پيچيده و در ظرف آشغال در دار بياندازيد

 

۳-در هر بار اجابت مزاج با آب ولرم خودتان را بشوييد. هميشه نواحي تناسلي و اطراف آن را خشك و تميز نگه داريد چرا كه رطوبت رشد ميكروب ها را سرعت مي بخشد. عمل شستشو را ، از سمت جلو به عقب انجام دهيد.

 

۴-بهداشت ناحيه تناسلي:در خانم ها به علت نزديك بودن مقعد به فرج و نيز مجراي خروج ادرار، امكان انتقال انواع ميكروب ها به دستگاه تناسلي وجود دارد، بنابراين براي پيشگيري از وقوع عفونت، به هنگام طهارت بايد ابتدا فرج يا قسمت جلويي دستگاه خارجي تناسلي و سپس مقعد شسته شود. در دوران قاعدگي نيز بايد پس از هر بار دست شويي رفتن به خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طريقه فوق صورت گيرد و پس از شستشو، در صورت امكان با دستمال تميز خشك شود. تا حد امكان سعي كنيد براي طهارت از آب سرد استفاده نكنيد، زيرا ممكن است سبب به وجود آمدن انقباض و درد زير شكم شود. دقت كنيد هيچگاه با دست كثيف يا آلوده طهارت نگيريد.

 

۵-لباس زير نخي بپوشيد وآنرا زود به زود تعويض نماييد.

 

۶-در دوران قاعدگي و هنگام خون ريزي حمام كردن روزانه نه تنها ضرري ندارد، بلكه مفيد نيز است. اين امر باعث كاهش درد، كاهش خستگي و كسالت شده و باعث از بين رفتن بوي بد مي شود. در هنگام استحمام، شستشوي بدن بايد به صورت ايستاده انجام گيرد و از نشستن در كف حمام و فرو رفتن در آب وان و استخر خودداري شود.

 

۷-از پرخوري در اين دوران بپرهيزيد و براي جلوگيري از يبوست در اين دوران از ميوه و آب ، به ميزان فراوان استفاده نماييد. از گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزي­ها، حبوبات مثل عدس و لوبيا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجيل و خشكبار استفاده كنيد.

 

۸-فعاليت و ورزش سبك در اين دوران نه تنها مانعي ندارد ، بلكه به عضلات آرامش مي دهد و مشكلات جسمي و رواني قبل از قاعدگي را مي كاهد. بايد بدانيد كه بدترين كار، درازكشيدن روي تخت و بي حركت ماندن است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۵:۴۳:۳۴ توسط:faezeh موضوع:

توقع شما از پزشك زنان چيست؟

متخصص زنان و زايمان پزشكي است كه در بيماري‌هاي زنان و دستگاه تناسلي تخصص دارد. مراقبت‌هاي دوران زايمان براي زنان در دوران بارداري و قبل از اينكه كودك متولد شود، انجام مي‌شود.اين متخصصان همچنين در تولد كودك نقش مهمي دارند.
پزشك متخصص زنان در طول زندگي شما به عنوان خانم نقش مهمي دارد. از جمله كنترل بارداري و تنظيم خانواده، تولد و دوران يائسگي. يك متخصص زنان و زايمان همچنين مي‌تواند در امر غربالگري سرطان درمان عفونت‌ها و انجام جراحي‌هاي ناحيه لگن و دستگاه ادراري نقش مهمي داشته باشد.گاهي ممكن است شما هنگام معاينه بخش‌هاي خاصي از بدنتان عصبي و خجالت‌زده شويد اما معاينه اين بخش‌ها توسط پزشك متخصص زنان كمي راحت‌تر است و بيان اين مشكلات با اين پزشكان آسان تر خواهد بود.براي تنظيم معاينات منظم ساليانه، نكاتي هست كه بايد هميشه مدنظر داشته باشيد.پزشك متخصصي را پيدا كنيد كه هميشه مورد اعتمادتان باشد:
· مسلما شما هرگز نمي‌خواهيد به هر كسي كه بايد بخش‌هاي حساس بدنتان را معاينه كند اعتماد كنيد. بنابراين بهتر است يك پزشك را انتخاب و هميشه مشكلات‌تان را با او مطرح كنيد.

· اين پزشك را به طور اتفاقي پيدا نكنيد. حتما از دوستان و آشنايان در مورد يك پزشك ماهر و خوب سوال كنيد و با مشورت پزشك خود را انتخاب كنيد.
· هنگام تصميم‌گيري در مورد انتخاب پزشك توجه كنيد كه آيا ترجيح مي‌دهيد پزشك مرد را انتخاب كنيد يا زن. برخي زنان ترجيح مي‌دهند كه پزشك خود را خانم انتخاب كنند چرا كه بايد گاهي هنگام معاينه كاملا لباس‌هايشان را خارج كنند.
· سعي كنيد در مورد مدرك، تجارب پزشكي و سابقه پزشك خود اطلاعات كسب كنيد و اين سوالات را حتما از او بپرسيد.· آيا بيمه مرا مي‌پذيرد؟· در كدام بيمارستان معاينه و عمل جراحي انجام مي‌دهد؟
· در چه ساعاتي و چه روزهايي در مطب كار مي‌كند؟· وقتي من به او نياز دارم آيا او در دسترس خواهد بود؟انتظار چه چيز را هنگام ملاقات داريد؟چه زماني بايد يك پزشك متخصص زنان و زايمان را ببينيد؟ انجمن بيماري‌هاي زنان و زايمان آمريكا توصيه مي‌كند كه دختران از سن ۱۳ تا ۱۵ سالگي حتما يك پزشك متخصص زنان و زايمان متبحر را پيدا كرده و هميشه به طور منظم به او مراجعه كنند.
زنان متاهل لازم است كه ۲۴ ساعت قبل از معاينه فعاليت جنسي نداشته باشند چرا كه فعاليت جنسي مي‌تواند بافت‌هاي داخل دستگاه تناسلي از جمله واژن را ملتهب كرده و روي نتايج آزمون‌هاي تشخيصي تاثير بگذارد.قرار ملاقات شما با پزشك‌تان معمولا با يك معاينه كلي شروع مي‌شود. قد و وزن و فشارخون شما در اولين ويزيت چك مي‌شود. گاهي لازم است تا آزمايش ادرار و خون بدهيد.براي انجام معاينه جسماني لازم است كه شما به اتاق مخصوص معاينه برويد و لباس‌هاي زير خود را خارج كنيد.ممكن است به شما يك لباس بلند به نام گان داده شود تا بپوشيد و راحت باشيد.
معاينه با پرسيدن چند سوال عمومي در مورد سابقه پزشكي شما و خانواده‌تان شروع مي‌شود او ابتدا قسمت‌هاي خارجي دستگاه تناسلي شما را براي وجود ناهنجاري‌ يا بيماري‌هاي پوستي معاينه مي‌كند و سپس از داخل دستگاه توليدمثل شما را هم بررسي مي‌كند.آزمون پاپ‌اسمير معمولا براي همه خانم‌هاي متاهل انجام مي‌شود. در اين آزمون پزشك نمونه‌هايي از سلول‌هاي دهانه رحم را به وسيله يك برس كوچك برداشته و آن را براي بررسي‌هاي بيشتر به آزمايشگاه مي‌فرستد.همچنين شما را از نظر وجود بيماري‌هاي قابل انتقال جنسي معاينه مي‌كند. همچنين شكم و پستان‌ها، لوله‌هاي رحمي و تخمدان‌ها توسط ساير آزمون‌هايي كه وي به شما توصيه مي‌كند مورد معاينه قرار مي‌گيرد.گفت‌وگو با پزشك:
سعي كنيد حتما ساليانه يك بار توسط پزشك معاينه شويد. حتي اگر سوالات‌تان به نظرتان خجالت‌آور است. مطمئن باشيد كه پزشك قبلا هم اين مشكلات را از ساير افراد شنيده است. در مورد روابط جنسي، قاعدگي و هر چه فكر مي‌كنيد برايتان سوال است بپرسيد.وي از شما سوالات متعددي مي‌پرسد. اين سوالات ممكن است خيلي شخصي باشد اما حتما لازم است كه براي مراقبت‌هاي كافي به سوالات او پاسخ صحيح دهيد.

سوالات شامل:

* قاعدگي و هر مشكل كه پيرامون آن باشد مثل قاعدگي سنگين يا قطع آن
* ترشحات ناحيه واژن
* روابط جنسي و ميزان آن* مشكلات حين روابط جنسي

* بيماري‌هاي قابل انتقال جنسي
* روش‌هايي كه براي كنترل بارداري استفاده مي‌كنيد
* سابقه واكسيناسيون‌هاي قبليبه خاطر داشته باشيد كه پزشك دوست شما است و هميشه در رفع مشكلات شما را راهنمايي مي‌كند. اگر بين هر دوره معاينه‌ها مشكلي داشتيد براي ملاقات‌هاي فوري از او سوال كنيد.


برچسب: ، بهداشت زنان در دوران قاعدگي، بيماري رحم زنان، بيماري هاي زنان و زايمان، پزشكي زناشويي، پزشكي زنان و زايمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۹:۰۵ توسط:faezeh موضوع:

بيماري هاي زنان و نازايي

بيماري زنان و نازايي

 

تعريف نازايي – عدم توانايي در باردارشدن بعد از يك سال تلاش براي بارداري است يا در مورد خانم بالاي ۳۵ سال بعد از ۶ ماه تلاش براي باردار شدن . خانمي كه مي تواند باردار شود اما نتواند بارداري را حفظ كند نيز مي تواند نازا باشد. حدود ۱۰ درصد از زوجين در سنين ۴۴ – ۱۵ سال براي باردار شدن يا حفظ بارداري مشكل درند. حدود يك سوم موارد نازايي به علت مشكلات خانم است و يك سوم ديگر علل نازايي مربوط به مردان است.بقيه موارد يا مخلوطي از مشكلات زن و مرد است يا علل ناشناخته دارد.

علل نازايي در مردان –

۱- واريكوسل – وريدهاي بيضه خيلي متسع مي شود كه باعث افزايش دما در آن مي شود و بر تعداد يا شكل اسپرم اثر مي كند.

۲- اختلال در تحرك اسپرم – گاهي بيماريها يا صدمات باعث بلوك حركت اسپرم مي شود. بعضي مردان با مشكلاتي در اسپرم متولد مي شوند مانند سيستيك فيبروزيس كه از علل نازايي است.

علل افزايش نازايي در مردان – اسپرم يك مرد مي تواند تحت تاثير سلامتي وي يا روش زندگي او تغيير كند:

مصرف زياد الكل – داروها – سموم محيطي مانند آفت كش و سرب – كشيدن سيگار – اوريون – بيماري شديد كليه – مشكلات هورموني – راديوتراپي و كموتراپي براي سرطان – افزايش سن

علل نازايي در زنان –

بسياري از موارد نازايي زنان توسط اختلال در تخمك گذاري ايجاد مي شود.از نشانه هاي عدم تخمك گذاري عادت ماهيانه نامنظم يا قطع آن است.

از علل شايع اشكال در تخمك گذاري تخمدانهاي پلي كيستيك است كه يك عدم تعادل هورموني است.از علل ديگر نازايي نارسايي زودرس تخمدان است كه زير ۴۰ سال اتفاق مي افتد.

از علل كمتر شايع ديگر نازايي شامل:

بسته بودن لوله هاي تخمدان به علت عفونت لگني – آندومتريوز – يا جراحي لگني

مشكلات فيزيكي و آناتومي در رحم

ميوم فيبروئيد رحمي

عومل افزايش نازايي در زنان- افزايش سن – استرس – سوئ تغذيه – ورزش شديد – افزايش وزن يا كاهش وزن – كشيدن سيگار -مصرف زياد الكل – عفونتهاي جنسي – مشكل در سلامتي با ايجاد تغييرات در هورمون

چگونه سن بر توانايي باروري زن اثر مي گذارد:

كاهش توانايي تخمدانها براي تخمك گذاري – داشتن تعداد كمتري از تخمك باقيمانده – بسياري از تخمكها سالم نيستند. افزايش احتمال داشتن بيماري هايي كه ايجاد نازايي مي كند – افزايش احتمال سقط

در صورت داشتن علائم زير بايد به پزشك متخصص زنان مراجعه نمايند:

پريود نامنظم – پريود خيلي دردناك – اندومتريوز – عفونت لگني – بيش از يك سقط

فيبروييد رحمي يا همان فيبروم رحمي، يك تومور خوش‌خيم است كه از سلول‌هاي غيرطبيعي در ديواره عضلاني رحم تشكيل شده است، يعني به صورت توده‌اي است كه در اندازه‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود. اين توده‌ها در ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد در سنين باروري، يعني سنين قبل از يائسگي ديده مي‌شوند.
رشد تومور فيبروييد
رشد اين تومور توسط هورمون هاي استروژن و پروژسترون تحريك مي‌شود و بعد از سن يائسگي چون ميزان اين هورمون‌ها پايين مي‌آيد، در نتيجه اين تومور كوچك مي‌شود. اين بيماري در خانم‌هاي سياه پوست، دو برابر شايع‌تر از خانم‌هاي سفيدپوست است، ولي هنوز علت قطعي آن مشخص نشده است. خوشبختانه علي‌‌رغم درصد بالاي ابتلا، اين تومور يك تومور خوش‌خيم محسوب مي‌شود.
علايم شايع تومورهاي خوش خيم رحم
اين بيماري معمولا بدون علامت است، ولي به طور كلي علائم باليني اين بيماري عبارت است از : خونريزي‌هاي حجيم و طولاني قاعدگي، كاهش فواصل بين قاعدگي‌ها، احساس فشار روي مثانه، درد و فشار لگني، مقاربت دردناك يا خونريزي پس از مقاربت.

در ضمن از عوارض اين بيماري مي توان كم‌خوني همراه با ضعف و خستگي و رنگ‌پريدگي را بيان كرد.

راه خاصي براي پيشگيري از اين بيماري وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌هاي زنانه ممكن است رشد فيبروييدها را كمتر كند.
عوارض احتمالي
عوارضي كه در زمان بارداري مي‌تواند رخ دهد، عبارت است از:

– سقط خود به خودي

– زايمان زودرس –

از ديگر عوارض اين بيماري اين است كه امكان دارد فيبروييد پس از جراحي دوباره عود كند و سرطاني شدن فيبروييد در كمتر از نيم درصد موارد رخ مي‌دهد كه معمولا با رشد سريع تومور خود را نشان مي‌دهد. البته اگر قبل از يائسگي، جراحي ضرورت نداشته باشد، معمولا اين تومورها پس از يائسگي بدون درمان كوچك مي‌شوند. در صورتي كه جراحي ضرورت داشته باشد، بيمار بستري مي‌شود. فيبروييدها در صورتي نياز به جراحي دارند كه خونريزي بيش از اندازه باشد، يا ايجاد علائمي كند كه در حامله شدن يا حاملگي فرد اختلال به وجود آورد، و يا در صورت سرطاني شدن يا اندازه بزرگ فيبروييدها.
راه‌هاي تشخيص بيماري و درمان
از آنجايي كه اين بيماري در بعضي افراد بدون درد است، ممكن است با يك معاينه سالانه توسط پزشك تشخيص داده شود. فيبروييد با معاينه شكم قابل لمس مي‌باشد و با انجام سونوگرافي، تشخيص كامل مي شود.

درمان بر حسب علائم و نيز نتايج اقدامات تشخيصي مختص هر بيمار، انجام خواهد شد و در مواردي كه علائم خفيف هستند و اندازه فيبروييد كوچك است، امكان دارد نيازي به درمان وجود نداشته باشد و توصيه شود كه بيمار پس از ۶ تا ۱۲ ماه مجددا براي معاينه مراجعه كند و تحت‌نظر پزشك باشد.

ولي در بعضي از موارد ممكن است توصيه به جراحي شود و انواع روش‌هاي مختلف جراحي وجود دارد

۱٫ برداشت بافت فيبروييدي و باقي گذاشتن بخش‌هاي سالم رحم كه به آن ميومكتومي مي‌گويند.

۲٫ بريدن رگ‌هاي خون‌رسان به بافت فيبريدي باعث فروكش كردن رشد آنها مي‌شود.

۳٫ برداشت رحم (هيستروكتومي)‌ كه تنها راه مطمئن براي درمان فيبروم رحمي است.

روش درمان

استروژن موجود در قرص‌هاي ضدبارداري با دوز كم چندان خطر مهمي ندارند، اما استروژن با دوز زياد ممكن است باعث بزرگ شدن فيبروييدها شود. لذا اگر مصرف قرص ضد بارداري مضر بود، بايد به فكر استفاده از ساير روش‌هاي جلوگيري از بارداري باشيد.

امكان دارد براي به حداقل رساندن خونريزي رحمي مصرف پروژستين‌ها توصيه شود. براي تخفيف درد هم استفاده از داروهاي ضدالتهاب غيراستروييدي توصيه مي‌شود.

همچنين براي كم‌خوني ناشي از خونريزي، مكمل آهن داده مي‌شود.

داروي هورموني محرك گنادوتروپين باعث بروز يائسگي مصنوعي و سريع شده، به طوري كه خونريزي متوقف و اندازه فيبروييد كوچك مي‌شود. البته اين نوع دارو نبايد بيش از شش ماه مورد استفاده قرار گيرد.

همچنين بايد بدانيد كه براي مبتلايان به فيبروم رحمي محدوديت فعاليتي خاصي توصيه نمي‌شودو معمولا بين وجود فيبروم با اندازه ي كوچك ويامتوسط و نازايي هيچگونه ارتباطي وجود ندارد.همانطور كه در سطور پيشين ذكر شد راهي براي پيشگيري از آن هنوز وجود ندارد.


برچسب: ، بهداشت زنان در دوران قاعدگي، بيماري هاي زنان زايمان نازايي، بيماريهاي زنان مقاربتي، بيماريهاي زنان و زايمان و لاپاروسكوپي، نازايي و عفونت هاي تناسلي زنان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۸:۱۲ توسط:faezeh موضوع:

بيماري هاي زنان و نازايي

بيماري زنان و نازايي

 

تعريف نازايي – عدم توانايي در باردارشدن بعد از يك سال تلاش براي بارداري است يا در مورد خانم بالاي ۳۵ سال بعد از ۶ ماه تلاش براي باردار شدن . خانمي كه مي تواند باردار شود اما نتواند بارداري را حفظ كند نيز مي تواند نازا باشد. حدود ۱۰ درصد از زوجين در سنين ۴۴ – ۱۵ سال براي باردار شدن يا حفظ بارداري مشكل درند. حدود يك سوم موارد نازايي به علت مشكلات خانم است و يك سوم ديگر علل نازايي مربوط به مردان است.بقيه موارد يا مخلوطي از مشكلات زن و مرد است يا علل ناشناخته دارد.

علل نازايي در مردان –

۱- واريكوسل – وريدهاي بيضه خيلي متسع مي شود كه باعث افزايش دما در آن مي شود و بر تعداد يا شكل اسپرم اثر مي كند.

۲- اختلال در تحرك اسپرم – گاهي بيماريها يا صدمات باعث بلوك حركت اسپرم مي شود. بعضي مردان با مشكلاتي در اسپرم متولد مي شوند مانند سيستيك فيبروزيس كه از علل نازايي است.

علل افزايش نازايي در مردان – اسپرم يك مرد مي تواند تحت تاثير سلامتي وي يا روش زندگي او تغيير كند:

مصرف زياد الكل – داروها – سموم محيطي مانند آفت كش و سرب – كشيدن سيگار – اوريون – بيماري شديد كليه – مشكلات هورموني – راديوتراپي و كموتراپي براي سرطان – افزايش سن

علل نازايي در زنان –

بسياري از موارد نازايي زنان توسط اختلال در تخمك گذاري ايجاد مي شود.از نشانه هاي عدم تخمك گذاري عادت ماهيانه نامنظم يا قطع آن است.

از علل شايع اشكال در تخمك گذاري تخمدانهاي پلي كيستيك است كه يك عدم تعادل هورموني است.از علل ديگر نازايي نارسايي زودرس تخمدان است كه زير ۴۰ سال اتفاق مي افتد.

از علل كمتر شايع ديگر نازايي شامل:

بسته بودن لوله هاي تخمدان به علت عفونت لگني – آندومتريوز – يا جراحي لگني

مشكلات فيزيكي و آناتومي در رحم

ميوم فيبروئيد رحمي

عومل افزايش نازايي در زنان- افزايش سن – استرس – سوئ تغذيه – ورزش شديد – افزايش وزن يا كاهش وزن – كشيدن سيگار -مصرف زياد الكل – عفونتهاي جنسي – مشكل در سلامتي با ايجاد تغييرات در هورمون

چگونه سن بر توانايي باروري زن اثر مي گذارد:

كاهش توانايي تخمدانها براي تخمك گذاري – داشتن تعداد كمتري از تخمك باقيمانده – بسياري از تخمكها سالم نيستند. افزايش احتمال داشتن بيماري هايي كه ايجاد نازايي مي كند – افزايش احتمال سقط

در صورت داشتن علائم زير بايد به پزشك متخصص زنان مراجعه نمايند:

پريود نامنظم – پريود خيلي دردناك – اندومتريوز – عفونت لگني – بيش از يك سقط

فيبروييد رحمي يا همان فيبروم رحمي، يك تومور خوش‌خيم است كه از سلول‌هاي غيرطبيعي در ديواره عضلاني رحم تشكيل شده است، يعني به صورت توده‌اي است كه در اندازه‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود. اين توده‌ها در ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد در سنين باروري، يعني سنين قبل از يائسگي ديده مي‌شوند.
رشد تومور فيبروييد
رشد اين تومور توسط هورمون هاي استروژن و پروژسترون تحريك مي‌شود و بعد از سن يائسگي چون ميزان اين هورمون‌ها پايين مي‌آيد، در نتيجه اين تومور كوچك مي‌شود. اين بيماري در خانم‌هاي سياه پوست، دو برابر شايع‌تر از خانم‌هاي سفيدپوست است، ولي هنوز علت قطعي آن مشخص نشده است. خوشبختانه علي‌‌رغم درصد بالاي ابتلا، اين تومور يك تومور خوش‌خيم محسوب مي‌شود.
علايم شايع تومورهاي خوش خيم رحم
اين بيماري معمولا بدون علامت است، ولي به طور كلي علائم باليني اين بيماري عبارت است از : خونريزي‌هاي حجيم و طولاني قاعدگي، كاهش فواصل بين قاعدگي‌ها، احساس فشار روي مثانه، درد و فشار لگني، مقاربت دردناك يا خونريزي پس از مقاربت.

در ضمن از عوارض اين بيماري مي توان كم‌خوني همراه با ضعف و خستگي و رنگ‌پريدگي را بيان كرد.

راه خاصي براي پيشگيري از اين بيماري وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌هاي زنانه ممكن است رشد فيبروييدها را كمتر كند.
عوارض احتمالي
عوارضي كه در زمان بارداري مي‌تواند رخ دهد، عبارت است از:

– سقط خود به خودي

– زايمان زودرس –

از ديگر عوارض اين بيماري اين است كه امكان دارد فيبروييد پس از جراحي دوباره عود كند و سرطاني شدن فيبروييد در كمتر از نيم درصد موارد رخ مي‌دهد كه معمولا با رشد سريع تومور خود را نشان مي‌دهد. البته اگر قبل از يائسگي، جراحي ضرورت نداشته باشد، معمولا اين تومورها پس از يائسگي بدون درمان كوچك مي‌شوند. در صورتي كه جراحي ضرورت داشته باشد، بيمار بستري مي‌شود. فيبروييدها در صورتي نياز به جراحي دارند كه خونريزي بيش از اندازه باشد، يا ايجاد علائمي كند كه در حامله شدن يا حاملگي فرد اختلال به وجود آورد، و يا در صورت سرطاني شدن يا اندازه بزرگ فيبروييدها.
راه‌هاي تشخيص بيماري و درمان
از آنجايي كه اين بيماري در بعضي افراد بدون درد است، ممكن است با يك معاينه سالانه توسط پزشك تشخيص داده شود. فيبروييد با معاينه شكم قابل لمس مي‌باشد و با انجام سونوگرافي، تشخيص كامل مي شود.

درمان بر حسب علائم و نيز نتايج اقدامات تشخيصي مختص هر بيمار، انجام خواهد شد و در مواردي كه علائم خفيف هستند و اندازه فيبروييد كوچك است، امكان دارد نيازي به درمان وجود نداشته باشد و توصيه شود كه بيمار پس از ۶ تا ۱۲ ماه مجددا براي معاينه مراجعه كند و تحت‌نظر پزشك باشد.

ولي در بعضي از موارد ممكن است توصيه به جراحي شود و انواع روش‌هاي مختلف جراحي وجود دارد

۱٫ برداشت بافت فيبروييدي و باقي گذاشتن بخش‌هاي سالم رحم كه به آن ميومكتومي مي‌گويند.

۲٫ بريدن رگ‌هاي خون‌رسان به بافت فيبريدي باعث فروكش كردن رشد آنها مي‌شود.

۳٫ برداشت رحم (هيستروكتومي)‌ كه تنها راه مطمئن براي درمان فيبروم رحمي است.

روش درمان

استروژن موجود در قرص‌هاي ضدبارداري با دوز كم چندان خطر مهمي ندارند، اما استروژن با دوز زياد ممكن است باعث بزرگ شدن فيبروييدها شود. لذا اگر مصرف قرص ضد بارداري مضر بود، بايد به فكر استفاده از ساير روش‌هاي جلوگيري از بارداري باشيد.

امكان دارد براي به حداقل رساندن خونريزي رحمي مصرف پروژستين‌ها توصيه شود. براي تخفيف درد هم استفاده از داروهاي ضدالتهاب غيراستروييدي توصيه مي‌شود.

همچنين براي كم‌خوني ناشي از خونريزي، مكمل آهن داده مي‌شود.

داروي هورموني محرك گنادوتروپين باعث بروز يائسگي مصنوعي و سريع شده، به طوري كه خونريزي متوقف و اندازه فيبروييد كوچك مي‌شود. البته اين نوع دارو نبايد بيش از شش ماه مورد استفاده قرار گيرد.

همچنين بايد بدانيد كه براي مبتلايان به فيبروم رحمي محدوديت فعاليتي خاصي توصيه نمي‌شودو معمولا بين وجود فيبروم با اندازه ي كوچك ويامتوسط و نازايي هيچگونه ارتباطي وجود ندارد.همانطور كه در سطور پيشين ذكر شد راهي براي پيشگيري از آن هنوز وجود ندارد.


برچسب: ، بهداشت زنان در دوران قاعدگي، بيماري هاي زنان زايمان نازايي، بيماريهاي زنان مقاربتي، بيماريهاي زنان و زايمان و لاپاروسكوپي، نازايي و عفونت هاي تناسلي زنان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۷:۵۰ توسط:faezeh موضوع:

علل و راه درمان عفونت رحم زنان بعد از زايمان

احتمال بروز عفونت رحم در زناني كه زايمان طبيعي انجام داده اند، حدود ۱ تا ۳ درصد است ودر زناني كه با عمل سزارين فرزند خود را به دنيا آورده اند، حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد مي باشد، يعني با عمل سزارين، خطر ابتلا به اين عفونت ۱۰ برابر مي شود.

زناني كه دچار كم خوني هستند، بيشتر در معرض خطرند، زيرا مقاومت بدن آنها بسيار پايين تر از افراد عادي است. هنگامي كه رحم و لايه داخلي آن دچار التهاب شود، عفونت رحمي بروز مي كند.
انواع عفونت رحم بعد از زايمان

۱- با علايم زودرس:علائم اين نوع عفونت رحمي، طي ۲ تا ۳ روز پس از زايمان و تولد نوزاد بروز مي يابد و شايع ترين نوع عفونت هاي رحمي است.

۲- با علايم ديررس:علائم اين نوع عفونت رحمي، طي ۳ يا ۵ روز تا شش هفته پس از زايمان بروز مي يابد. علت آن ممكن است به خاطر باقي ماندن قسمت كوچكي از جفت در داخل رحم باشد.
مشكلات زنان
علت و عوارض عفونت رحم و مشكلات زنان بعد از زايمان
علل عفونت رحم زنان

بارداري:يك سري از عفونت هاي رحمي به دليل بارداري رخ مي دهند، زيرا بافت رحم، طي بارداري ملتهب و متورم مي شود و بعد از زايمان، اين عفونت ها رخ مي دهند.
استفاده طولاني مدت از نوارهاي بهداشتي در طي قاعدگي
عدم رعايت بهداشت در زنان
سقط جنين
جراحي رحم
زايمان طولاني مدت
باقي ماندن مقداري از جفت در رحم پس از زايمان
انجام زايمان با مداخلات دست و دستگاه
علايم عفونت رحم

علائم عفونت رحمي كه پس از زايمان رخ مي دهد، عبارتند از:
تب بالاي ۳۸ درجه سانتي گراد و نبض سريع (بالاي ۱۰۰ ضربه در هر دقيقه)
دردهاي زير شكمي همراه با احساس درد هنگام لمس ناحيه رحم
خونريزي رحمي كه با بوي بدي همراه است (بوي بد ناشي از عفونت) و يا رنگ متمايل به سبز يا زرد چركي دارد
احتمال سردرد، عرق كردن، لرز شديد
از دست دادن اشتها و بي حالي
مقاربت دردناك با همسر
احتمال خونريزي شديد
يبوست
علايم عفونت رحمي در زنان غير باردار (در اثر بيماري التهابي لگن) عبارتند از:

دردهاي زيرشكم و ترشح بدبو از رحم
خونريزي هاي غيرطبيعي
احساس درد كمر
حالت تهوع
تب
راههاي تشخيص عفونت رحم

به دليل اينكه نمونه برداري كامل از رحم دشوار است، معمولا عامل عفونت هاي رحمي را تركيبي از باكتري ها مي دانند.

پزشك متخصص لگن فرد را معاينه مي كند و نمونه اي از ترشحات رحم را جمع آوري كرده و به آزمايشگاه مي فرستد تا پاتولوژيست براي كشف نوع ميكروب، آن را آزمايش كند.
عوارض عفونت رحم

اگر عفونت رحم به موقع درمان نشود، باعث بروز شوك عفوني مي شود كه عوارض زير را در پي دارد:

بالا يا پايين رفتن غيرطبيعي درجه حرارت بدن
كاهش شديد فشارخون
رنگ پريدگي غيرعادي
احساس گيجي و منگي
تنگي نفس
احساس لرز
ضعف
ساير عوارض عفونت رحم عبارتند از:

زناني كه عفونت رحمي دارند، بيشتر در معرض خطر حاملگي خارج رحمي و يا ناباروري هستند.
زناني كه عفونت رحمي دارند، معمولا هنگام تماس جنسي با همسرشان، احساس درد دارند.
اگر عفونت رحم به لوله هاي فالوپ (بين رحم و تخمدان) منتقل شود، مي تواند بر باروري فرد در آينده تاثير بگذارد.
ممكن است عفونت رحم به داخل شكم منتشر شود و به جريان خون راه پيدا كند . حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنان مبتلا به عفونت رحمي، دچار عفونت خون مي شوند كه اين بيماري با آزمايش خون تشخيص داده مي شود.
راههاي پيشگيري از عفونت رحم

پس از دفع مدفوع، خود را از جلو به عقب بشوييد تا آلودگي ناحيه مقعد را وارد واژن نكنيد.
لباس زير خود را مرتبا عوض كنيد و حتي المقدور از جنس نخي آن استفاده كنيد.
ناحيه واژن را هميشه خشك و تميز نگه داريد.
اگر ازداواج كرده ايد، از كاندوم براي جلوگيري از ابتلا به عفونت هاي ناحيه تناسلي استفاده كنيد.
امروزه به بيشتر زناني كه عمل سزارين انجام مي دهند، در روزهاي اول پس از سزارين، آنتي بيوتيك داده مي شود تا از بروز عفونت رحم پيشگيري شود
درمان عفونت رحم

اگر عفونت رحم خانمي شديد باشد، معمولا چند روز در بيمارستان بستري مي شود و آنتي بيوتيك هاي مختلفي را تحت نظر پزشك مصرف مي كند.
امروزه به بيشتر زناني كه عمل سزارين انجام مي دهند، در روزهاي اول پس از سزارين، آنتي بيوتيك داده مي شود تا از بروز اين عفونت پيشگيري شود.
به اين بيماران استراحت كافي و خواب مناسب توصيه مي شود.
خوردن غذاهاي مقوي و سالم براي بهبود هر چه سريع تر پيشنهاد مي شود.

به اين گونه افراد توصيه مي شود تا چند روز پس از زايمان، پرستاري را براي فرزند تازه متولد شده خود در نظر بگيرند تا بيماري شان سريع تر بهبود يابد.

انواع عفونت واژن

سه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچي، عفونت باكتريايي و عفونت انگلي.

بايد در نظر داشتيه باشيد كه محيط مجاري تناسلي به‌طور طبيعي داراي شرايط خاصي است؛ به طوري كه عفونت‌هاي ذكر شده، در حالت عادي قادر به رشد و تكثير در اين محيط نيستند، مگر اينكه مشكلي وجود داشته باشد.

عفونت قارچي واژن

منشأ عفونت‌هاي قارچي اندام تناسلي زنان، عمدتا نوعي قارچ به نام كانديدا آلبيكنس است. اين قارچ معمولا به طور طبيعي در محيط واژن وجود دارد و محيط اسيدي واژن مانع از رشد اين قارچ‌ها مي شود. حال اگر به دليلي از اسيدي بودن محيط واژن كاسته شود، قارچ‌ها رشد بيشتر خواهند كرد و سبب عفونت قارچي در واژن مي‌شوند.

حاملگي، مصرف بعضي از آنتي بيوتيك‌ها، مصرف قرص‌هاي جلوگيري از حاملگي، بيماري قند، استفاده از كورتون، زمان سيكل ماهيانه، روابط جنسي از عواملي هستند كه باعث تغيير محيط طبيعي واژن و افزايش رشد قارچ‌ها و در نتيجه باعث عفونت در واژن مي‌شوند.

علايم اصلي واژينيت قارچي، خارش و ترشحات واژينال مي‌باشد. خارش معمولا شديد است و ممكن است باعث التهاب نواحي مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفيد رنگ و غليظ است كه در عين حال داراي چسبندگي كمي بوده و سست مي‌باشد. اين ترشحات معمولا فاقد بو و يا داراي بوي كپك بوده، ولي به هيچ‌وجه متعفن نيست، مگر آنكه ساير عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژينيت شده باشند.

نكته: لازم به ذكر است كه دستگاه تناسلي خانم‌ها در حالت طبيعي نيز ترشحاتي دارد كه باعث مرطوب ماندن اين ناحيه مي‌شود و به‌طور دوره‌اي كم و زياد مي‌شود. البته ترشحات طبيعي، هيچ رنگ و بويي ندارد و اگرچه غليظ است، ولي بدبو نيست و سبب خارش و سوزش هم نمي‌شود.

عفوت باكتريايي واژن

عفونت‌هاي باكتريايي دستگاه تناسلي بيشتر توسط باكتري به نام گاردنلا واژيناليس ايجاد مي‌شود. اين ميكروب به‌طور طبيعي در محيط دستگاه تناسلي موجود است، ولي در شرايط خاص ممكن است رشد كرده و باعث بروز بيماري شود. يكي از راه‌هاي انتقال اين بيماري، تماس جنسي است. در واژينيت ميكروبي، ترشحات واژينال به رنگ سفيد مايل به خاكستري و يا زرد رنگ بوده و بوي شبيه ماهي و ناخوشايندي دارد، ولي خارش و التهاب يا اصلا موجود نيست و يا بسيار خفيف‌تر از عفونت قارچي مي‌باشد.

عفونت انگلي واژن

عفونت‌هاي انگلي مجاري تناسلي در بيشتر اوقات به واسطه نوعي انگل تك‌سلولي ايجاد مي‌شود. اين انگل به طور طبيعي در مجاري تناسلي زندگي نمي‌كند و ابتلا به آن ممكن از طريق تماس جنسي و يا برخي لوازم (مانند حوله آلوده) و محيط‌هاي آلوده (مانند استخر) صورت پذيرد. در بسياري از موارد ممكن است اين عفونت فاقد علايم و يا توأم با علايم خفيفي باشد. از بارزترين خصوصيت آن وجود ترشح واژينال بيش از حد است. اين ترشح داراي رنگ خاكستري يا سبز رنگ بوده و بوي آن زننده مي‌باشد. روي آن حباب‌هاي هوا مشاهده مي‌شود كه باعث ايجاد ظاهري كف مانند مي‌گردد.


برچسب: ، انواع عفونت‌هاي زنانه!، درمان با عسل و ماست، درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان، درمان عفونت واژن در طب سنتي، عفونت قارچي واژن، علت و درمان عفونت زنان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۵:۴۳ توسط:faezeh موضوع:

بهداشت واژن

يكي از بخش‌هاي مهم بدن در حفظ سلامت و بهداشت انسان، بهداشت دستگاه تناسلي زنان است. از آنجا كه سه دستگاه تناسلي، ادراري و گوارشي در مجاورت يكديگر قرار دارند، بهداشت آنها وابسته به يكديگر خواهد بود و عفونت هريك ازاين دستگاهها مشكلاتي را براي بيمار ايجاد مي‌نمايد. لذا نيازبه توجهات خاص از نظر بهداشتي در مقايسه با ديگر قسمتهاي بدن دارد تا فرد از سلامت و بهداشت كامل برخوردار باشد.

متاسفانه، از آنجايي كه صحبت در مورد واژن و دستگاه تناسلي براي زنان يك شرم و حيا محسوب مي‌گردد، بهداشت اين ناحيه در بسياري از موارد ناديده انگاشته مي‌شود و بيمار به پزشك مراجعه نمي‌كند.

در اينجا مي‌خواهيم اشاره‌اي به چگونگي مراقبت از واژن داشته باشيم و با ذكر نكات كليدي شما عزيزان را در حفظ سلامت خود تا آنجا كه امكان دارد راهنمايي نمائيم .

۱- حفظ سلامت و بهداشت: اگر سلامت كلي خود را رعايت كنيد، آنگاه واژن شما هم از نظر بهداشتي و سلامت مناسب خواهد بود. براي اين منظور بهتر است مصرف شكر و شيريني‌جات را محدود نمائيد و به مقدار بيشتر ماست مصرف نمائيد. چرا ماست؟ اين يك واقعيت ساده است. باكتري‌هاي داخل واژن از نوع خاصي هستند كه تنها در برخي از مواد غذايي وجود دارد كه شما مي توانيد آنها را در سوپرماركتها پيدا كنيد. در ماست چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ ماست حاوي باكتري خوبي به نام لاكتوباسيلوس است . شكر باعث مي‌شود كه اين نوع از باكتري مخصوص كه در ماست است از بين برود. لذا توصيه مي‌شود كه مصرف شكر خود را كم كنيد و ماست را زياد و ترجيحاً مواد فاقد شكر مصرف نمائيد. امروزه فراورده‌هاي دارويي جديد به بازار آمده است كه حاوي مقادير زياد و حتي تا ۱۰۰۰۰۰باكتري مي‌باشد كه با قرار دادن داخل واژن مي تواند شرايط مطلوبي را براي پيشگيري از عفونتها حتي براي خانمها فراهم آورد.

۲- خود را تميز نگه داريد:اغلب عفونتها زماني رخ مي‌دهد كه تعريق يا چربي‌هايي حاصل از غدد و سلولهاي بدن در ناحيه تناسلي هيچ فايده اي براي بدن ندارند، جز احتمال حساسيت و عفونت. بنابراين مرتب حمام كرده و دوش بگيريد و هميشه آنها را تميز نگه داريد. سعي كنيد از دوشهاي واژينال استفاده نكيند زيرا هر چند آنها باكتري هاي بد را از بين مي برند ولي همراه خود حجم وسيعي از باكتريهاي مفيد را نيز با خود از بين مي‌برند. متاسفانه باكتري‌هاي بد خود را مرتب مي‌سازند و تكثير پيدا مي‌كنند و وضعيت بيمار بدتر خواهد شد. دوش واژينال هم ممكن است باعث التهاب (واژينيت) شود. استفاده از مقدار كمي دستمال شستشو با كمي صابون غيرمعطر، ملايم و آب بهترين اثر را خواهد گذاشت. معمولاً نيازي به شستشوي داخل واژن نمي‌باشد زيرا واژن خودش بطور دائم ترشحات خود را خارج مي‌كند. بنابراين بگذاريد واژن عملكرد خودش را انجام دهد و شما در آن مداخله نكنيد.

۳- استفاده از كاندوم : كاندوم علاوه بر اينكه شما را از بروز بيماريها محفوظ مي دارد واژن شما را هم تميز نگه مي دارد.مقاربت بدون كاندوم مشكلات متعددي از جمله بيماري‌هاي مقاربتي را بدنبال داشته و شانس حاملگي شما را بالا خواهد برد.

۴- رفتارهاي جنسي پرخطر: از رفتارهاي جنسي پرخطرو غيرتناسلي پرهيز نمائيد.در اين موارد به منظور حفاظت از دهان و حنجره و به منظور پيشگيري از بيماريهاي ويروسي و حتي سرطان ناشي از ويروس‌هاي زگيل تناسلي بهتراست از كاندوم استفاده شود.

۵- لباس خانمها : هميشه از لباسهاي نازك نخي ۱۰۰% استفاده نمائيد، زيرا با اين‌كار احتمال گردش هوا در ناحيه وجود داشته و از رشد ميكروب‌هاي بي‌هوازي جلوگيري مي‌شود. به علاوه باعث مي شود تا بهداشت واژن و پوست ناحيه تناسلي بهتر و سالم‌تر باشد. از پوشيدن لباسهاي نايلوني، استات، فيبرهاي مصنوعي پرهيز نمائيد. همچنين از پوشيدن لباسهاي تنگ پرهيز نمائيد. لباس زير خود را با دقت بشوئيد و از مواد سفيد كننده و وايتكس پرهيز نمائيد.حتماً دوبار آنها را آبكشي نمائيد كه مواد شوينده در آن باقي نماند.

لباسهاي جديد و نو خود را حتماً قبل از استفاده بشوئيد، چون ممكن است در كارخانه به مواد شيميايي آلوده شده باشد.

از پوشيدن لباسهاي تنگ و گن لاغري تا حد ممكن پرهيز نمائيد چون عبور هوا به پوست و مبادلات پوستي را دچار مشكل مي‌كند.

۶- وسايل بهداشتي : حتماً در هنگام استفاده از دستمال توالت ازنوع سفيد استفاده نمائيد. هر چند امروزه دستمال‌هاي فانتزي و زيبا در بازار موجود است.

در صورت نياز به مواد بهداشتي بانوان و ژلهاي شستشو از نوعي استفاده نمائيد كه براي بدن شما حساسيت‌زا نباشد .

۷- خروج تامپون: سعي كنيد تا حد ممكن از تامپون و وسايل داخل رحمي در هنگام عادات ماهيانه استفاده نكنيد. در صورت استفاده هيچگاه تامپون را براي دراز مدت در داخل واژن نگذاريد و قبل از ۶ ساعت آن را خارج نمائيد. در صورت باقيماندن تامپون داخل واژن يك بيماري بسيار شديد و خطرناك بنام سندرم شوك سمي ايجاد خواهد شد كه ممكن است جان بيمار را تهديد نمايد. اگر چه تعويض مكرر پدهاي خارجي هم مناسب نمي‌باشد و مي‌تواند باعث تحريك پوست واژن و ناحيه تناسلي شود؟ لذا توجه و دقت خاص به اين ناحيه الزامي است.
۸ -پرهيز از اسپري و صابون معطر: تا حد ممكن از صابونهاي معطر پرهيز نمائيد. اين صابون‌ها موجبات التهاب را در دهانه رحم، واژن و ناحيه تناسلي ايجاد مي‌كنند. در صورت ايجاد حساسيت مشكلات شديدي را براي شما ايجاد خواهند كرد. صابون و كف شامپوهاو استفاده از وان و كف صابون نيز خشكي واژن را بدتر مي‌كند.
۹-مراقبت دوره‌اي توسط متخصص زنان:تنها پزشك است كه مي‌تواند با معاينه و مشاهده داخل واژن تشخصيص صحيح مشكلات شما را بدهد و براساس آن درمان مقتضي را انجام دهد . از خود- درماني در اين موارد پرهيز نمائيد، زيرا ممكن است شرايط شما را بدتر نمايد. در صورت مشكوك شدن به يك عارضه يا ترشح غيرطبيعي دراسرع وقت به پزشك خود مراجعه نمائيد.


برچسب: ، بهداشت واژن، بيماري رحم زنان، نكات لازم در مورد بهداشت ناحيه تناسلي، چگونگي خوشبو و سلامت نگه داشتن واژن زنان، ژل‌هاي بهداشتي بانوان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۳:۴۶ توسط:faezeh موضوع:

بهداشت دختران در دوران قاعدگي

 

بهداشت دوران قاعدگي

بروز اولين قاعدگي در دختران جوان نبايد موجب ترس و نگراني آنها شود. اين امر نشان مي‌ دهد كه آنها سالم هستند و آمادگي مادر شدن را در آينده دارند. در ضمن مادر و خواهر بزرگ تر، اولياي مدرسه و معلمان بهداشت مي‌ توانند درباره اين پديده با نوجوانان صحبت كرده و نگراني و ترس آنها را برطرف‌ كنند و به آنها توضيح دهند كه قاعدگي نه تنها بيماري نيست، بلكه امري ضروري و طبيعي براي بدن است، اگرچه ممكن است به ظاهر موجب ناراحتي شود.
دوران قاعدگي يكي از مهم ترين دوره‌هاي زندگي هر خانمي است و از آنجا كه به‌ طور معمول، خانم ها را يك هفته در ماه درگير مي ‌كند، اهميت ويژه‌اي دارد.
بايد بدانيد كه رعايت بهداشت فردي در اين دوران بسيار ضروري است و رعايت نكردن آن ممكن است به ايجاد عفونت و عوارضي مانند نازايي در آينده منجر شود.
اين عوارض مي ‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم كند و ممكن است زندگي خانوادگي آينده وي را دچار مشكل گرداند، بنابراين توجه به نكات بهداشتي و رعايت آنها اهميت دارد:
۱- لباس زير مناسب:
از لباس‌هاي نخي استفاده كنيد و آنها را زود به زود عوض كنيد. لباس‌هاي زير را بايد جدا از ساير لباس‌ها بشوييد و در آفتاب خشك كنيد. هيچگاه از لباس زير ديگران استفاده نكنيد.
۲- ورزش:
انجام فعاليت‌ها و ورزش‌هاي عادي و سبك در اين دوران نه تنها هيچ گونه منعي ندارد، بلكه مفيد هم است و به آرامش عضلات كمك مي ‌كند. بايد بدانيد كه بدترين كار، درازكشيدن روي تخت و بي‌حركت ماندن است.
۳- تغذيه:
براي جبران خون از دست رفته در اين دوران مي ‌توانيد از غذاهاي مقوي مانند شير، گوشت، حبوبات، انواع سبزي‌، لبنيات و انواع ميوه‌هاي تازه و… بيشتر استفاده كنيد. توصيه مي‌ شود براي كاهش عوارض اختلالات پيش از قاعدگي، از يك هفته پيش از شروع قاعدگي از رژيم غذايي حاوي ويتامين B۶ و آهن مانند گوشت، ماهي، آجيل بدون نمك و غلات سبوس‌دار مصرف كنيد.
غذاهاي غني از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزي هاي داراي برگ سبز تيره مثل اسفناج تازه و جعفري، حبوبات مثل عدس و لوبيا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجيل، خشكبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشك، انجير خشك و كشمش .
ويتامين B۶ در نان ها و بيسكويت هاي سبوس دار، ماءالشعير، جوانه گندم ، مرغ، ماهي، جگر، ميوه ها مثل موز، آب پرتقال، سيب، سبزيجات مثل هويج، گل كلم، گوجه فرنگي و در مغزها وجود دارد.
۴- حمام كردن:
حمام‌كردن در دوران قاعدگي نه تنها ضرر ندارد، بلكه لازم است. البته بايد از نشستن كف حمام خودداري كرده و تا حد امكان به شكل ايستاده حمام كنيد تا بدن شما به آلودگي‌هاي ميكروبي كف حمام آلوده نشود.
اما لازم است بدانيد كه در اين دوران بايد از رفتن به استخر يا دريا اجتناب كنيد.
۵- نوار بهداشتي:
سعي كنيد در دوران قاعدگي از نوار بهداشتي استفاده كرده و آن را مرتب و زود به زود تعويض كنيد. اهميت اين موضوع به‌خصوص زماني كه خون‌ريزي بيشتر است، روشن مي ‌شود. با اين كار، علاوه بر رعايت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌هاي ديگر نيز خودداري مي ‌شود. هنگام تعويض نوار بهداشتي، بايد آن را داخل كاغذ پيچيده و دور بيندازيد.
دقت كنيد نوار بهداشتي را نبايد به طور مستقيم در توالت بيندازيد، زيرا موجب گرفتگي چاه توالت مي ‌شود. چنانچه امكان استفاده از نوار بهداشتي را نداريد، مي ‌توانيد از پارچه‌هاي معمولي و قابل شستشو استفاده كرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشك و در صورت امكان اتو كنيد. سعي كنيد تا حد امكان از پنبه يا دستمال كاغذي استفاده نكنيد و در صورت استفاده، يك عدد گاز استريل روي پنبه قرار دهيد، زيرا ممكن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.
با توجه به اينكه در اوايل بلوغ، شروع قاعدگي نامنظم است، مي‌ توان با علامت‌زدن تاريخ شروع قاعدگي در تقويم، آن را به خاطر بسپاريد و نوار بهداشتي را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشته باشيد تا مشكلي ايجاد نشود.
۶- استفاده از مسكن:
وجود درد در روزهاي اول قاعدگي، مسئله‌اي طبيعي است. علت اين امر، آزاد شدن موادي در جداره داخلي رحم است كه موجب انقباض رحم و در نتيجه درد مي‌ شود. در صورت شدت درد مي ‌توانيد با تجويز پزشك، از داروهاي تسكين‌دهنده استفاده كنيد. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پيش از شروع قاعدگي از اين داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله يا پارچه گرم در موضع درد هم مفيد است، زيرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و مي‌ تواند انقباضات را متوقف كند.
استراحت كافي و رژيم غذايي مناسب و اجتناب از مصرف زياد شكر، قهوه و چاي نيز مي ‌تواند در تسكين درد موثر باشد.
۷- بهداشت ناحيه تناسلي:
در خانم‌ها به علت نزديك بودن مقعد به فرج و نيز مجراي خروج ادرار، امكان انتقال انواع ميكروب‌ها به دستگاه تناسلي وجود دارد، بنابراين براي پيشگيري از وقوع عفونت، به هنگام طهارت بايد ابتدا فرج يا قسمت جلويي دستگاه خارجي تناسلي و سپس مقعد شسته شود.
در دوران قاعدگي نيز بايد پس از هر بار دست‌شويي رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طريقه فوق صورت گيرد و پس از شستشو، در صورت امكان با دستمال تميز خشك شود.
تا حد امكان سعي كنيد براي طهارت از آب سرد استفاده نكنيد، زيرا ممكن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زير شكم شود. دقت كنيد هيچگاه با دست كثيف يا آلوده طهارت نگيريد.
۸- آكنه:
يكي از عوارض شايع دوران نوجواني آكنه يا جوش غرور است كه علت آن تغييرات هورموني در بدن است و در دختران، به خصوص پيش از شروع عادت ماهيانه شدت مي ‌يابد. آكنه با عواملي مانند پوست چرب و شيوه تغذيه نادرست شدت مي ‌يابد.


برچسب: ، بهداشت در دوران قاعدگي، حالات روحي زنان در دوران قاعدگي، درباره عادت ماهانه زنانه، سوال و جواب هايي در مورد عادت ماهيانه، همه چيز در مورد قاعدگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۰:۳۱ توسط:faezeh موضوع:

10بيماري شايع رحم در زنان

بيماري هاي رحم

۱- تومورهاي بدخيم
علايم باليني :

خونريزي و ترشح غير عادي به خصوص بعد از يائسگي يا خونريزي زياد هنگام هنگام عادت ماهانه
اشكال يا درد در هنگام ادرار كردن
مقاربت دردناك
درد در ناحيه لگن

۲-رحم واژگون
علايم باليني:
رحم واژگون معمولا نشانه اي ندارد. بندرت ممكن است دردهايي در كمر و احساس سنگيني در بخش تحتاني لگن خاصره حس شود.و اغلب نيازي به درمان نيست.
۳-آندومتريت

اندومتريت عفونت مخاط رحم است و علايم باليني آن خونريزيهاي نامرتب، ترشحهاي مهبلي، درد و حساسيت در زير شكم، احساس ضعف، تب، اختلال در ادرار است
۴-پوليپ مخاط رحم

نشانه هاي پوليپ مخاط رحم درد از نوع گرفتگي عضلاني هنگام عادت ماهانه، خونريزي مختصر در فاصله قاعدگيها، خونريزي فراوان هنگام قاعدگي و ترشحات مهبلي است
۵-سرطان رحم

يكي از سرطانهاي شايع مجراي تناسلي زن سرطان رحم است، اما با اين حال ميزان شيوع آن پنج بار كمتر از سرطان دهانه رحم است.وخيلي ديرتر از سرطان دهانه رحم و اغلب در زناني كه بيش از ۵۰ سال دارند.
علايم باليني:

افزايش حجم رحم
خونريزي نامرتب مهبل زناني كه قاعدگيشان مرتب است.
خونريزي پس از يائسگي.

۶-چسبندگي رحم
علائم باليني:

ناباروري، نامنظمي سيكل ماهيانه مانند كاهش خونريزي‌ها يا قطع ناگهاني سيكل‌هاي قاعدگي، درد دوره‌اي در ناحيه لگن و سقط‌هاي مكرر جنين اشاره كرد.۴۳ درصد از زنان مبتلا به چسبندگي‌هاي رحمي از ناباروري رنج مي‌برند.
بيماري هاي رحم در زنان
بيماري هاي رحم در زنان
۷-افتادگي رحم

بارداري ، افزايش فشار به پايين شكم، يبوست مزمن، چاقي مفرط حتي سرفه هاي مزمن و طولاني يا وجودنداشتن هورمون استروژن مخصوصا در دوران يائسگي باعث بروز اين بيماري مي شود
علائم باليني:

درد و فشار زير شكم ،بي اختياري ادرار،احساس فوريت در ادرار،تكرر ادرار،در موارد شديد با احتباس ادراري و درد ناشي از آن و آنوري(عدم تشكيل ادرار)،يبوست،اسهال،بي اختياري مدفوع،كمر درد،پهلو درد،درد لگن،ناراحتي كلي لگن،ديس پاروني(درد موقع نزديكي)،افزايش حجم خونريزي قاعدگي،خونريزي زياد قاعدگي+لكه بيني
۸-چسبندگي لوله‌هاي رحمي

كساني كه از IUD استفاده مي‌كننداحتمال التهاب‌هاي لگني و لوله‌هاي رحمي بيشتر است.چسبندگي‌ها بيشتر دردهاي مبهم شكمي خواهد داشت و اگر بيماري دچار اندومتريوز باشد، دردها كاملا مشخص خواهد بود.
علائم باليني:

چسبندگي لوله هاي رحمي علامت خاصي ندارد و بيماران اغلب به صورت ثانويه به پزشك مراجعه مي‌كنند؛ ثانويه با دردهاي شديد يا ثانويه با نازايي و… كه در اين مواقع، پزشك بايد شرح حالي از بيمار بگيرد و مشكل را تشخيص دهد.اما در بيماراني كه خون‌ريزي قاعدگي كم يا قطع شود يا قاعدگي دردناك، نازايي و سقط مكرر شايع تر است
۹-پوليپ هاي رحم
علائم باليني:

ترشحات ابكي و خون الود از مهبل(واژن)

خونريزي بعد از مقاربت جنسي

خونريزي در فواصل بين عادات ماهانه

خونريزي بعد از يائسگي

خونريزي از مهبل در ايامي غير از دوران قاعدگي
۱۰-فيبروم رحم:
علائم باليني:

خونريزي شديد و غيرعادي قاعدگي از شايع ترين علامت وجود فيبروئيد رحمي است. اگر فيبروم ها در نزديكي لايه هاي داخلي رحم باشند و يا در خونرساني به لايه هاي داخلي رحم اختلال ايجاد كنند، مي توانند باعث قاعدگي سنگين و دردناك شوند.در اين شرايط معمولا قاعدگي طولاني مدت و لكه بيني بين دوره هاي قاعدگي وجود خواهد داشت. خانم هاي دچار قاعدگي سخت و طولاني مدت، معمولا به كم خوني فقر آهن مبتلا مي شوند.

همچنين فيبروئيد ها بسته به اندازه و محل شان در رحم مي توانند منجر به علائم زير شوند:

درد و فشار در ناحيه لگن
تكرر ادرار
عدم توانايي در تخليه كامل مثانه
عفونت مجاري ادراري كه معمولا از عدم تخليه كامل مثانه ناشي مي شود.
يبوست
درد پاها و كمر


برچسب: ، بهداشت واژن، بيماري عفوني زنان، بيماري فيبروم زنان، بيماريهاي رحم و تخمدان، بيماريهاي زنان مقاربتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۷:۴۵ توسط:faezeh موضوع: