پزشكي زنان پزشكي زنان .

پزشكي زنان

بهداشت واژن

يكي از بخش‌هاي مهم بدن در حفظ سلامت و بهداشت انسان، بهداشت دستگاه تناسلي زنان است. از آنجا كه سه دستگاه تناسلي، ادراري و گوارشي در مجاورت يكديگر قرار دارند، بهداشت آنها وابسته به يكديگر خواهد بود و عفونت هريك ازاين دستگاهها مشكلاتي را براي بيمار ايجاد مي‌نمايد. لذا نيازبه توجهات خاص از نظر بهداشتي در مقايسه با ديگر قسمتهاي بدن دارد تا فرد از سلامت و بهداشت كامل برخوردار باشد.

متاسفانه، از آنجايي كه صحبت در مورد واژن و دستگاه تناسلي براي زنان يك شرم و حيا محسوب مي‌گردد، بهداشت اين ناحيه در بسياري از موارد ناديده انگاشته مي‌شود و بيمار به پزشك مراجعه نمي‌كند.

در اينجا مي‌خواهيم اشاره‌اي به چگونگي مراقبت از واژن داشته باشيم و با ذكر نكات كليدي شما عزيزان را در حفظ سلامت خود تا آنجا كه امكان دارد راهنمايي نمائيم .

۱- حفظ سلامت و بهداشت: اگر سلامت كلي خود را رعايت كنيد، آنگاه واژن شما هم از نظر بهداشتي و سلامت مناسب خواهد بود. براي اين منظور بهتر است مصرف شكر و شيريني‌جات را محدود نمائيد و به مقدار بيشتر ماست مصرف نمائيد. چرا ماست؟ اين يك واقعيت ساده است. باكتري‌هاي داخل واژن از نوع خاصي هستند كه تنها در برخي از مواد غذايي وجود دارد كه شما مي توانيد آنها را در سوپرماركتها پيدا كنيد. در ماست چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ ماست حاوي باكتري خوبي به نام لاكتوباسيلوس است . شكر باعث مي‌شود كه اين نوع از باكتري مخصوص كه در ماست است از بين برود. لذا توصيه مي‌شود كه مصرف شكر خود را كم كنيد و ماست را زياد و ترجيحاً مواد فاقد شكر مصرف نمائيد. امروزه فراورده‌هاي دارويي جديد به بازار آمده است كه حاوي مقادير زياد و حتي تا ۱۰۰۰۰۰باكتري مي‌باشد كه با قرار دادن داخل واژن مي تواند شرايط مطلوبي را براي پيشگيري از عفونتها حتي براي خانمها فراهم آورد.

۲- خود را تميز نگه داريد:اغلب عفونتها زماني رخ مي‌دهد كه تعريق يا چربي‌هايي حاصل از غدد و سلولهاي بدن در ناحيه تناسلي هيچ فايده اي براي بدن ندارند، جز احتمال حساسيت و عفونت. بنابراين مرتب حمام كرده و دوش بگيريد و هميشه آنها را تميز نگه داريد. سعي كنيد از دوشهاي واژينال استفاده نكيند زيرا هر چند آنها باكتري هاي بد را از بين مي برند ولي همراه خود حجم وسيعي از باكتريهاي مفيد را نيز با خود از بين مي‌برند. متاسفانه باكتري‌هاي بد خود را مرتب مي‌سازند و تكثير پيدا مي‌كنند و وضعيت بيمار بدتر خواهد شد. دوش واژينال هم ممكن است باعث التهاب (واژينيت) شود. استفاده از مقدار كمي دستمال شستشو با كمي صابون غيرمعطر، ملايم و آب بهترين اثر را خواهد گذاشت. معمولاً نيازي به شستشوي داخل واژن نمي‌باشد زيرا واژن خودش بطور دائم ترشحات خود را خارج مي‌كند. بنابراين بگذاريد واژن عملكرد خودش را انجام دهد و شما در آن مداخله نكنيد.

۳- استفاده از كاندوم : كاندوم علاوه بر اينكه شما را از بروز بيماريها محفوظ مي دارد واژن شما را هم تميز نگه مي دارد.مقاربت بدون كاندوم مشكلات متعددي از جمله بيماري‌هاي مقاربتي را بدنبال داشته و شانس حاملگي شما را بالا خواهد برد.

۴- رفتارهاي جنسي پرخطر: از رفتارهاي جنسي پرخطرو غيرتناسلي پرهيز نمائيد.در اين موارد به منظور حفاظت از دهان و حنجره و به منظور پيشگيري از بيماريهاي ويروسي و حتي سرطان ناشي از ويروس‌هاي زگيل تناسلي بهتراست از كاندوم استفاده شود.

۵- لباس خانمها : هميشه از لباسهاي نازك نخي ۱۰۰% استفاده نمائيد، زيرا با اين‌كار احتمال گردش هوا در ناحيه وجود داشته و از رشد ميكروب‌هاي بي‌هوازي جلوگيري مي‌شود. به علاوه باعث مي شود تا بهداشت واژن و پوست ناحيه تناسلي بهتر و سالم‌تر باشد. از پوشيدن لباسهاي نايلوني، استات، فيبرهاي مصنوعي پرهيز نمائيد. همچنين از پوشيدن لباسهاي تنگ پرهيز نمائيد. لباس زير خود را با دقت بشوئيد و از مواد سفيد كننده و وايتكس پرهيز نمائيد.حتماً دوبار آنها را آبكشي نمائيد كه مواد شوينده در آن باقي نماند.

لباسهاي جديد و نو خود را حتماً قبل از استفاده بشوئيد، چون ممكن است در كارخانه به مواد شيميايي آلوده شده باشد.

از پوشيدن لباسهاي تنگ و گن لاغري تا حد ممكن پرهيز نمائيد چون عبور هوا به پوست و مبادلات پوستي را دچار مشكل مي‌كند.

۶- وسايل بهداشتي : حتماً در هنگام استفاده از دستمال توالت ازنوع سفيد استفاده نمائيد. هر چند امروزه دستمال‌هاي فانتزي و زيبا در بازار موجود است.

در صورت نياز به مواد بهداشتي بانوان و ژلهاي شستشو از نوعي استفاده نمائيد كه براي بدن شما حساسيت‌زا نباشد .

۷- خروج تامپون: سعي كنيد تا حد ممكن از تامپون و وسايل داخل رحمي در هنگام عادات ماهيانه استفاده نكنيد. در صورت استفاده هيچگاه تامپون را براي دراز مدت در داخل واژن نگذاريد و قبل از ۶ ساعت آن را خارج نمائيد. در صورت باقيماندن تامپون داخل واژن يك بيماري بسيار شديد و خطرناك بنام سندرم شوك سمي ايجاد خواهد شد كه ممكن است جان بيمار را تهديد نمايد. اگر چه تعويض مكرر پدهاي خارجي هم مناسب نمي‌باشد و مي‌تواند باعث تحريك پوست واژن و ناحيه تناسلي شود؟ لذا توجه و دقت خاص به اين ناحيه الزامي است.
۸ -پرهيز از اسپري و صابون معطر: تا حد ممكن از صابونهاي معطر پرهيز نمائيد. اين صابون‌ها موجبات التهاب را در دهانه رحم، واژن و ناحيه تناسلي ايجاد مي‌كنند. در صورت ايجاد حساسيت مشكلات شديدي را براي شما ايجاد خواهند كرد. صابون و كف شامپوهاو استفاده از وان و كف صابون نيز خشكي واژن را بدتر مي‌كند.
۹-مراقبت دوره‌اي توسط متخصص زنان:تنها پزشك است كه مي‌تواند با معاينه و مشاهده داخل واژن تشخصيص صحيح مشكلات شما را بدهد و براساس آن درمان مقتضي را انجام دهد . از خود- درماني در اين موارد پرهيز نمائيد، زيرا ممكن است شرايط شما را بدتر نمايد. در صورت مشكوك شدن به يك عارضه يا ترشح غيرطبيعي دراسرع وقت به پزشك خود مراجعه نمائيد.


برچسب: ، بهداشت واژن، بيماري رحم زنان، نكات لازم در مورد بهداشت ناحيه تناسلي، چگونگي خوشبو و سلامت نگه داشتن واژن زنان، ژل‌هاي بهداشتي بانوان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۳:۴۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :